Budowa nowoczesnych torowisk kolejowych

Obecnie tworzone linie kolejowe to przede wszystkim linie dwutorowe. Po mału odchodzi się od typowych linii jednotorowych, z racji tego, iż te pierwsze mają więcej swoich praktycznych zastosowań.

Budowa nowoczesnych torowisk kolejowych odbywa się według kilku kolejnych czynności. pierwszą z nich są typowe prace ziemne czyli usunięcie wszelkich przeszkód oraz zarysowanie trasy za pomocą takich urządzeń specjalistycznych jak spychacze, koparki, minikoparki oraz wiele innych pojazdów i maszyn ciężkich budowlanych. W dalszej kolejności powstają takie ważne elementy jak: mosty, estakady, instalacje nawadniające i rowy na poboczach, które z kolei pełnią ważną rolę zapobiegną one w przyszłości zalaniu danej trakcji kolejowej.

Na końcu każdej linii budowane są specjalne bazy, poprzez które dostarczane będą szyny oraz podkłady. Kolejna czynność to utwardzenie torowiska odpowiednim materiałem budulcowym czyli żwirem, następnie pokrycie torowiska jest utwardzane wałami, tak jak dzieje się to w przypadku budowania ulic czy jezdni.

Bardzo ważną czynnością jest także ułożenie dokładne oraz jak najbardziej precyzyjne wzdłuż torowiska paneli. Panele te układane są wzdłuż całej trasy. Układają je specjalistyczne pojazdy jakimi są dźwigi na oponach. Każdy panel powinien mieć nie więcej niż 18 metrów długości.

Kolejna czynność to układanie na torowisku szyn. Szyny przywożone są wprost z fabryk i układane są głównie nocą, gdy temperatura powietrza jest już bardziej sprzyjająca niż w ciągu dnia. Następnie po położonych szynach porusza się specjalny dźwig. Po szynach porusza się także specjalny pociąg załadowany podkładami, które są umieszczane na torowisku w czasie wolnego poruszania się pociągu. Pociąg usuwa tymczasowe szyny zastępując jest podkłady o dobranym odpowiednio rozstawie. Obowiązkową powierzchnią do ułożenia szyn to żwir.

Następnie na podkładach tych montuje się czy też układa specjalne szyny z podkładkami gumowymi. Podkładki te zapobiegają wibracjom oraz pęknięciom torów. Kolejna ważna czynność to łączenie spawanie termiczne poszczególnych części szyn.

Gdy pierwszy tor jest gotowy prace przenoszą się wówczas na tor sąsiedni. Po wykończeniu toru sąsiedniego pozostaje jeszcze tylko ustawienie odpowiednich oznaczeń, słupów i przewodów jezdnych.

Po wybudowaniu trakcji, torowisko obowiązkowo przechodzi specjalne regulacje. Tory są z koeli odkurzane z pyłu czy innych zabrudzeń. Ostatnia czynność to testowe jazdy, których cechą charakterystyczną jest zwiększanie prędkości pojazdów testujących wybudowane torowisko.